Om zichtbaar te blijven is het belangrijk om consistent en regelmatig iets te posten op je social media kanalen. Maar wat, nu je geen of weinig optredens hebt?
Hieronder geef ik je 21 ideeën voor je volgende post.
Wat verder voor mij ook goed werkt is iedere week een ander liedje als thema te geven en daar dan onderstaande ideeën op los te gooien, zo kun je vergelijkbare posts maken, maar iedere week wel met een ander liedje en krijgen liedjes de aandacht die ze verdienen.
Cultuur
1) Post over iets wat niet te maken heeft met je muziek maar wel met de cultuur rondom je muziek, zoals over lifestyle elementen die vaak voorkomen bij jouw muziekstijl of de cultuur die je zelf rondom je muziek creëert (zoals eten, kleding, andere hobby’s, tradities) OF andere artiesten waar jij door bent geïnspireerd OF iets wat te maken heeft mbt het thema van een specifiek liedje van je.
Verhalen
2) Je verhaal tot nu toe
3) Specifieke herinneringen ophalen
Optredens/live muziek
4) Foto’s of een video van een vorige optreden
5) Een liedje schrijven of cover spelen voor een fan, daar een video van maken en dan delen
6) Live spelen tijdens een live uitzending, inclusief reageren op reacties
Behind the scenes
7) Studio beeldmateriaal, ook al is het een tijdje geleden
8) Video of foto’s van oefensessies
9) (Online) bandmeetings
10) Laat zien wat je aan het doen bent
Visie/persoonlijk
11) Een interessant inzicht van vandaag
12) Hoe je je voelt
13) Waar je lyrics over gaan. Post bijv. (een stuk) van een songtekst en leg het uit. Of laat je gewoon inspireren door waar jullie liedjes in het algemeen over gaan en schrijf daar een post over.
14) Visie op muziek (bijv.: muziek moet vernieuwd zijn. Of juist: muziek moet je mee terugnemen naar vervlogen tijden).
15) Visie op de wereld (hoe jij bijv. denkt over politiek, natuur, economie, spirituele onderwerpen).
16) Waardoor jij wordt geïnspireerd.
Vragen
17) Stel een vraag die betrekking heeft op jouw muziek, laat ze ergens over mee beslissen, laat ze hun mening geven, wanneer ze je voor het eerst live zagen spelen, wat ze het leukste liedje vinden, etc.
18) Stel een persoonlijke vraag zodat je je fans nog beter leert kennen, zoals favoriete website(s), tijdschrift(en), band(s), film(s), hobby’s, etc. Grote kans dat het je nog op ideeën brengt voor cultuur-posts.
Promo
19) Promoot je andere online kanalen zoals andere social media of mailinglist.
20) Muziek: deel reviews over je muziek of links naar waar je muziek te luisteren zijn.
21) Fysiek: deel merchandise die je (online) te koop hebt, of misschien heb je een tijdelijk actie/sale.
BEN JE MUZIKANT EN WIL JE MEER FANS?
ONTDEK HOE IEMAND EEN TROUWE FAN WORDT EN BLIJFT!
Schrijf je nu in voor mijn e-mails vol online marketing tips speciaal voor muzikanten
waarmee je snel een fanbase bouwt en je krijgt het e-book cadeau.