• Home
  • Blog
  • Aanbod
    • F.I.R.E. Membership
    • E-book social media
    • Gratis e-book
    • Talks
  • Over
  • Contact

Onlightning

  • Home
  • Blog
  • Aanbod
    • F.I.R.E. Membership
    • E-book social media
    • Gratis e-book
    • Talks
  • Over
  • Contact
Back to all posts

6 ideeën voor verdienmodellen in Corona-tijd

In deze onzekere tijden voor muzikanten lijkt alles onmogelijk maar is er tegelijkertijd ook weer zo veel mogelijk. Het vergt alleen kennis, skills en creativiteit om ook in deze tijden (nieuwe) verdienmodellen voor jouw muziek in kaart te brengen. 

Dat voelt overweldigend, misschien heb je ook niet de energie om aan nieuwe dingen te beginnen omdat je maar in de negatieve spiraal van de crisis blijft hangen en verlamt het niet binnenkrijgen van gages doordat optredens zijn gecanceld je, zodat je niet de kansen om je heen ziet. 

Maar ben je er klaar voor om deze nieuwe wereld tegemoet te treden met je muziek, dan zijn er zeker ook andere verdienmodellen mogelijk in Corona-tijd! 


Wat ik vooraf wel nog moet vertellen is dat al deze verdienmodellen staan of vallen met het opbouwen van je eigen fanbase. Online marketing kan hierbij - JUIST in deze tijden - je daarbij helpen. Aantrekken van nieuwe liefhebbers en een relatie met hen opbouwen is heel belangrijk. Als jij meerwaarde kan bieden door het creëren van een community rondom je muziek, dan zijn er zeker mogelijkheden. 

Bij deze geef ik je 6 tips voor verdienmodellen buiten offline optredens om. Vooral punt 6 is iets waar ik zelf ook achter sta en waar ik mij zelf ook in ga verdiepen komende tijd: 

1) Tickets verkopen voor live streams of Zoom meetings 
“Ja duhhhh”, zul je denken. Of: “daar zijn mensen inmiddels zo door doodgegooid dat ze daar niet meer op zitten te wachten”. Maar ik denk dat, als je écht meerwaarde biedt, hier zeker een verdienmodel van kan maken. Vooral bij Zoom meetings heb je mogelijkheid de interactie aan te gaan, want jij ziet hen ook. Maar ook met andere live streams: gedraag je NIET zoals je bij een optreden doet. Heb echt de hoofdfocus op de interactie. Dus kijk tussen (bijna) ieder nummer naar wat mensen zeggen en reageer daar op. Dát is de meerwaarde. Dát is waar mensen op zitten te wachten: waardevolle connectie en live interactie met jou, de artiest die ze leuk vinden. Dit is ook iets wat je kunt blijven doen als de optredens weer mogen, want dat is interessant voor je fans die niet in de buurt wonen van waar jij optredens speelt! 

2) Streams 
Het schiet niet zo ontzettend op want je hebt veel streams nodig om een aardig centje bij elkaar te harken, maar het blijft natuurlijk een inkomstenbron die ook mogelijk is in deze gekke tijden. Mijn advies is: bouw een fanbase op op social media én mailnglijst, en stuur de mensen daarna pas door naar kanalen zoals Spotify. Deze zijn namelijk een zwart gat qua data, op het moment dat ze op de link klikken ben je ze kwijt, je hebt geen idee hoe en wat. Dus zorg eerst dat je de mogelijkheid om ze opnieuw te contacten en stuur ze dán door naar streamingdiensten. 

3) Verkoop merchandise online via je eigen webshop 
Het verkopen van cd’s, vinyl, T-shirts en weet ik veel wat allemaal kan erg lekker aantikken bij de inkomsten. Zeker als je iets nieuws uitbrengt (nieuwe muziek of nieuw item) en een betrokken fanbase opbouwt. Probeer in het begin zoveel mogelijk zélf de verzending te doen en zorg ervoor dat je fans een dream-come-true ervaring hebben als ze het pakketje openen. Dan zullen ze de volgende keer óók weer kopen. Want als jij je mailinglijst opbouwt kun je informeren wanneer er iets nieuws uit is. Doe een beetje moeite, pak het leuk in, doe er een handgeschreven kaartje bij, misschien een extra verrassing. Denk terug of hou in de gaten wanneer jij je hart een sprongetje voelt maken bij het openen van een pakketje en leer ervan. 
 

Mensen zitten te wachten op waardevolle connectie en live interactie met jou, de artiest die ze leuk vinden
 

4) Organiseer kleine besloten ervaringen voor de grootste fans 
Corona-stijl bijeenkomsten kunnen toch een intiem gevoel geven. Zoek naar een geschikte locatie en vraag hoeveel mensen er binnen kunnen met de Corona-maatregelen. Ook bij 20 mensen of minder is dat geen probleem. Bedenk wat je kunt doen: een privé optreden geven? Combineren met een diner? Een Q&A, zodat mensen vragen aan jou kunnen stellen én andersom zodat jullie elkaar beter leren kennen? Misschien kun je wel een bepaalde workshop geven. Mensen samen een liedje leren spelen, ook al hebben ze nog nooit een instrument aangeraakt bijvoorbeeld. Of misschien ben je wel heel erg van het koken/tekenen/tuinieren en past dat goed bij de ‘cultuur’ rondom jouw muziek. Hoe kun jij een super leuke ervaring geven aan jouw grootste fans die zij nooit meer zullen vergeten? En natuurlijk verkoop je dan kaartjes voor de ervaringen. 

5) Schrijf liedjes in opdracht 
Als je snel en makkelijk liedjes schrijft, dan zou je als dienst kunnen aanbieden dat je gepersonaliseerde liedjes schrijft voor iemand en hier vraag je dan een bedrag voor. In deze tijden zijn mensen nóg meer bezig met connectie maken met hun naasten, en hoe kunnen zij hen nou beter verrassen dan met een liedje van zijn of haar favoriete artiest?! 

6) Start een betaalde community lidmaatschap 
Misschien ken je Patreon wel, waarin je fans de mogelijkheid geeft om je maandelijks voor een bepaald bedrag te steunen en waarvoor je ook regelmatig wat teruggeeft, meestal in de vorm van online content, maar laat je vooral inspireren door je voorgangers. Laat fans een abonnement op jou nemen! Bied verschillende ‘tiers’ aan, bijvoorbeeld 3 voor 3 verschillende bedragen, zodat ze kunnen kiezen. Hoe fijn is het als je een voorspelbaar inkomen binnen krijgt iedere maand! 

Succes! 

Groetjes Mirjam 

P.S. Wil jij leren hoe je een grotere én stevigere fanbase opbouwt zodat bovenstaande verdienmodellen ook echt voor je gaan werken? Dan is het F.I.R.E. programma misschien iets voor jou!

 

 

BEN JE MUZIKANT EN WIL JE MEER FANS? 
ONTDEK HOE IEMAND EEN TROUWE FAN WORDT EN BLIJFT!

Schrijf je nu in voor mijn e-mails vol online marketing tips speciaal voor muzikanten 
waarmee je snel een fanbase bouwt en je krijgt het e-book cadeau.

Ebook nieuw

 
 

08/12/2020

 

mirjam@onlightning.nl

kvk: 72223812      |     btw: NL001802291B85

 

Algemene voorwaarden   |     Privacyverklaring

Wijzig cookie instellingen

 

De publieksfoto en de foto's van Mirjam op deze website zijn gemaakt door Willem Wouterse.

Het Onlightning logo is gemaakt door Daggers Design.

    Powered by Bandzoogle