• Home
  • Blog
  • Aanbod
    • F.I.R.E. Membership
    • E-book social media
    • Gratis e-book
    • Talks
  • Over
  • Contact

Onlightning

  • Home
  • Blog
  • Aanbod
    • F.I.R.E. Membership
    • E-book social media
    • Gratis e-book
    • Talks
  • Over
  • Contact
Back to all posts

Hoe doe je dat toch, tijd hebben voor je muziek? 

Tijd is iets wat vanuit jezelf komt. Toch zie ik dat veel mensen zich laten opjagen door tijd en dat ze denken geen tijd te hebben en dat tijd de baas is. Maar tijd bestaat niet. Eerder focus en prioriteiten. 

Muzikanten vertellen me wel eens dat ze er geen tijd voor hebben om hun muziek te promoten. Dat geloof ik niet, ze hebben er geen zin in en/of geven er geen prioriteit aan. Ook niet erg, want je kunt je eigen keuzes maken, maar maak jezelf dan niet wijs dat je het wel wil en dat je dan gaat klagen dat je niet meer luisteraars hebt omdat het niet lukt, of dat online marketing of Facebook adverteren geen nut heeft. 


Het geen zin hebben in het promoten van je muziek kun je oplossen door 2 dingen: 

1) Je gaat ervoor zorgen dat je de marketing voor je muziek leuk gaat vinden 
Dit kun je doen door er meer kennis en skills over te krijgen en te sparren met andere gelijkgestemde muzikanten. 

2) Je gaat ervoor zorgen dat je resultaten gaat zien 
Ook al vind je de promotiewerkzaamheden misschien niet zo leuk, als jij zeker weet dat het effect heeft zodat je je doelen behaalt zoals meer luisteraars een een grotere fanbase, dan ga je echt wel het werk doen wat ervoor nodig is om verder te komen. 

Dus, je vind het nu leuk of je ziet het nut ervan in om je muziek te promoten. Dan hou je het stellen van prioriteiten over. Dat werkt voor iedereen anders, maar ik zal vertellen hoe ik dat heb gedaan. 

Ik werkte eerst fulltime. Maar ik voelde gewoon dat ik iets anders ook kwijt moest. 2 dingen om precies te zijn. Meer tijd om mijn band te promoten én om het andere muzikanten te leren. Ik ben ermee gestart om veel van mijn vrije tijd daar aan te gaan besteden. Ik ging online trainingen doen om er meer over te leren, zette Onlightning (beetje bij beetje) op en werkte structureel aan de zichtbaarheid van de band. 

Toen ging het wringen (en dat is altijd een teken) en ik besloot om maar liefst 2 uur in de week minder te gaan werken in loondienst, dus ik ging terug van 40 naar 38 uur. Nou, toe maar! Maar toch gaf dit mij het zetje in de juiste richting. Zo hoefde ik minder vrije uren op te nemen (bijvoorbeeld voor optredens) zodat ik niet steeds de min-uren in m’n achterhoofd had. 

Een tijdje later ben ik overgegaan van 38 naar 32 uur in de week. En dat was het moment dat ik met Onlightning echt stappen ging zetten, mijzelf inschrijven bij KvK, het nemen van een coach, etc. Ook voelde ik weer net iets meer ruimte voor de muziek. 

Wéér een periode later besloot ik over te stappen van 32 naar 24 uur. Ik heb bepaalde taken bij m’n baan laten vallen en focus me nu alleen nog op de promotie. En ik heb nu dus 2 dagen in de week de tijd voor Onlightning en m’n band. Stiekem doe ik ook daarbuiten nog van alles voor deze 2 dingen, maar alleen omdat ik dat zelf wil. 

Moraal van het verhaal is: tijd is een kwestie van keuzes die je zelf maakt. Dat is simpel, maar niet eenvoudig. Ik vond die keuzes van minder uren behoorlijk lastig. En ik maakte het mezelf aan de ene kant lastig om het in kleine stapjes te doen, omdat ik dan 3 keer zo’n keuze moest maken in plaats van 1. Maar aan de andere kant maakte dat die keuzes wel iets behapbaarder voor me. 

Als jij ook al een tijdje rondloopt met het gevoel dat er ‘iets niet klopt’, dan hoop ik dat dit bericht je misschien inzicht geeft in hoe jij dingen kunt veranderen naar een manier die voor jou beter werkt, zonder meteen enorme risico’s te hoeven nemen. 

 

 

 

BEN JE MUZIKANT EN WIL JE MEER FANS? 
ONTDEK HOE IEMAND EEN TROUWE FAN WORDT EN BLIJFT!

Schrijf je nu in voor mijn e-mails vol online marketing tips speciaal voor muzikanten 
waarmee je snel een fanbase bouwt en je krijgt het e-book cadeau.

Ebook nieuw

 
 

11/20/2020

 

mirjam@onlightning.nl

kvk: 72223812      |     btw: NL001802291B85

 

Algemene voorwaarden   |     Privacyverklaring

Wijzig cookie instellingen

 

De publieksfoto en de foto's van Mirjam op deze website zijn gemaakt door Willem Wouterse.

Het Onlightning logo is gemaakt door Daggers Design.

    Powered by Bandzoogle