Je wil graag meer tijd kunnen besteden aan je muziek. Het schrijven, opnemen en performen van je liedjes. Maar je voelt dat je er te weinig tijd voor hebt om écht je creativiteit te laten vloeien, want er moet ook brood op de plank komen en dus heb je er een baan bij. Misschien parttime, maar misschien zelfs fulltime.
Wat zou het toch gaaf zijn als je (al was het maar voor een deel) wat geld met muziek zou kunnen verdienen, zodat je weet dat het bestaansrecht heeft en je minder zou kunnen gaan werken waardoor je meer met je muziekbusiness bezig zou kunnen zijn!
Een grote inkomstenbron is het geven van optredens, maar onderschat ook zeker niet de inkomsten die je zou kunnen hebben uit merchandise! CD’s, vinyl, T-shirts, petten, patches…. Je kunt het zo gek niet bedenken en je kunt het verkopen. Er zijn namelijk heel wat redenen waarom mensen iets van je zouden willen kopen, en die ga ik je hier nu uitleggen:
1) Support
Als mensen je kennen, leuk vinden en vertrouwen (know, like and trust) dan willen ze je supporten. Door het kopen van merchandise geven ze je een symbolisch, economisch en sociaal gebaar waaruit blijkt dat ze je willen ondersteunen in wat je doet.
2) Aandenken
Merchandise kan fungeren als een souvenir als aandenken van iets tofs wat ze hebben meegemaakt. Bijvoorbeeld wanneer ze een optreden goed vonden en ze daar een aandenken van willen hebben. Kan dus best zo zijn dat iemand je CD koopt en deze vervolgens nooit luistert, omdat ze een andere reden hadden om het te kopen.
3) Imago
Bepaalde merchandise kan een bepaald imago uitstralen of versterken. Koopt iemand je shirt en hij/zij gaat het dragen, dan zegt dat iets over diegene en straalt het een bepaald iets uit. Het zegt iets over hoe iemand in het leven staat en wat zijn/haar waarden zijn.
4) Design
Het kan zijn dat iemand het design gewoon heel erg mooi vindt, zonder verdere diepere betekenis.
5) Sociaal
Mensen zijn nou eenmaal sociale wezens en door het kopen van de merchandise kunnen ze in contact komen met gelijkgestemden en zo sociaal aan andere verbonden worden.
Zo zie je maar weer: heel veel redenen om merchandise te gaan verkopen. En dit doe je dan niet alleen voor jezelf, maar ook voor het plezier van anderen!
Wil jij meer leren over hoe je meer merchandise kunt verkopen? Bekijk dan eens de F.I.R.E. training
WIL JIJ WETEN HOE JE OP CONSISTENTE BASIS
JE FANBASE KUNT OPBOUWEN EN ZICHTBAAR KUNT WORDEN
WAARDOOR JE BEROEMD IN JE NICHE WORDT?
Na het lezen van dit e-book weet jij precies:
De psychologie achter de ‘fanreis’ die fans doormaken
en hoe je op de juiste manier de interactie met ze aangaat.
Hoe je zichtbaar wordt en dus beroemd wordt in je niche.
Hoe je een community opbouwt rondom je muziek met betrokken fans.
Schrijf je in op mijn mailinglijst voor toffe mails over online marketing en krijg het e-book cadeau!